کد مطلب:28613 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

رهنمودِ عمرو بن عاص












2408. شرح نهج البلاغة - در شرح گفتار امام علیه السلام در دومین روز پس از بیعت با وی در مدینه، آن گاه كه فرمان داد تا هر زمینِ خراج داری كه عثمان بخشیده و نیز هر مالی كه وی از بیت المال بذل كرده، [ به بیت المال] بازگردانده شود -:كلبی گفته است:آن گاه امام علیه السلام فرمان داد همه سلاح های یافت شده در خانه عثمان كه ضدّ مسلمانان از آن بهره گرفته شده بود، ستانده شود؛ و نیز همه شترانِ گُزینه زكات، و همچنین شمشیر و زره وی.

و فرمان داد به سلاحی كه از آنِ وی بوده و در جنگ با مسلمانان از آن استفاده نشده، دست اندازی نشود و نیز به اموال شخصی او، خواه در خانه اش و خواه بیرون از آن. همچنین فرمان داد همه اموالی كه عثمان هدیه كرده، هر جا كه آن اموال یا صاحبانشان به دست افتند، [ به بیت المال] بازگردانده شود.

این خبر به عمرو بن عاص رسید كه ساكن «اَیله» در سرزمین شام بود - وی آن گاه كه مردم بر عثمان شوریده بودند، به آن جا رفته، در آن ساكن شده بود -. پس به معاویه نوشت:هر چه می خواهی كنی، اكنون بكن كه فرزند ابوطالب، تو را از هر مالی كه صاحب شده ای، جدا خواهد كرد، همان سان كه پوستِ چوبْ دستی از آن كَنده می شود.[1].









    1. شرح نهج البلاغة:270/1.